Verbonden partijen
Bestuur en Ondersteuning
NV Bank Nederlandse Gemeenten
Doelstelling | De NV Bank Nederlandse Gemeenten is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger. | ||||||||||||||||||
Bestuurlijk belang | Stemrecht via de Algemene Vergadering van Aandeelhouders (AVA) | ||||||||||||||||||
Bestuurlijke verantwoording | In de begroting wordt het verwachte dividend opgenomen. Bij de voorjaarsnota wordt gerapporteerd over het ontvangen dividend (dat betrekking heeft op voorgaand kalenderjaar) en dat is vastgesteld door de AVA. | ||||||||||||||||||
Financieel belang | 21.060 aandelen à € 2,50 nominaal (0,03% van de aandelen) | ||||||||||||||||||
Risico's | Er zijn geen substantiële risico’s voor de gemeente Bloemendaal. De baten dividend BNG zijn gering en het weerstandsvermogen ruim afdoende om tegenvallers op te vallen. | ||||||||||||||||||
Jaarverslag (2015) |
| ||||||||||||||||||
Resultaat en uitgekeerd dividend |
| ||||||||||||||||||
Ontvangen dividend vs. begroting |
| ||||||||||||||||||
Ontwikkelingen | De nettowinst over het eerste halfjaar van 2016 bedraagt € 126 miljoen, een daling van € 29 miljoen ten opzichte van het eerste halfjaar 2015. Deze daling is vooral veroorzaakt door de alsmaar dalende lange rentetarieven, die een negatief effect hebben op het renteresultaat en de ongerealiseerde marktwaarde-veranderingen in het resultaat financiële transacties. De kwantitatieve verruiming als gevolg van het opkoopprogramma van de Europese Centrale Bank en de uitkomst van het Britse referendum waren belangrijke oorzaken van de verdere daling van de rentetarieven in het eerste halfjaar van 2016. BNG Bank verwacht dat de omvang van nieuw verstrekte langlopende leningen over 2016 licht lager zal uitkomen dan in het voorgaande jaar. Klanten van de bank blijven naar verwachting terughoudend met nieuwe investeringen mede als gevolg van nieuwe regelgeving, ondanks de voor investeringen aantrekkelijke renteniveaus. In het streven naar een hogere leverage ratio is BNG Bank in gesprek met diverse decentrale overheden over volgende uitgiften van hybride kapitaal. Op basis van deze gesprekken is de verwachting dat de bank in de tweede helft van 2016 additioneel Tier 1-vermogen zal aantrekken. De emissies zijn onder meer afhankelijk van de marktomstandigheden en de doorlooptijd van het goedkeuringsproces bij de betrokken decentrale overheden. In juli 2016 is al € 100 miljoen aangetrokken. BNG Bank gaat ervan uit door winstinhouding en de verdere uitgifte van hybride kapitaal te kunnen voldoen aan de verwachte Europese minimumeis van 3% per einde 2017. Het renteresultaat over 2016 zal naar verwachting uitkomen binnen een bandbreedte van € 380 tot € 400 miljoen. De huidige onzekere marktomstandigheden hebben een negatieve uitwerking op het resultaat financiële transacties. Gezien de aanhoudende onzekerheden acht de bank het niet verantwoord een uitspraak te doen over de verwachte nettowinst 2016. |
Bestuur en Ondersteuning
Eneco Energie N.V.
Doelstelling | Het leveren van energie op een betrouwbare, veilige en maatschappelijk verantwoorde wijze. | ||||||||||||||||||
Bestuurlijk belang | Stemrecht via de Algemene Vergadering van Aandeelhouders (AVA) | ||||||||||||||||||
Bestuurlijke verantwoording | In de begroting wordt het verwachte dividend opgenomen. Bij de voorjaarsnota wordt gerapporteerd over het ontvangen dividend (dat betrekking heeft op voorgaand kalenderjaar) en dat is vastgesteld door de AVA. | ||||||||||||||||||
Financieel belang | 16.490 aandelen à € 100 nominaal (0,33% van de aandelen) | ||||||||||||||||||
Risico's | Er zijn aanmerkelijke risico’s voor de gemeente Bloemendaal. Maar deze zijn niet zodanig dat de continuïteit gevaar loopt. | ||||||||||||||||||
Jaarverslag (2015) |
| ||||||||||||||||||
Resultaat en uitgekeerd dividend |
| ||||||||||||||||||
Ontvangen dividend vs. begroting |
| ||||||||||||||||||
Ontwikkelingen | Over de eerste zes maanden van 2016 boekte het duurzame energiebedrijf Eneco Groep tevredenstellende resultaten. Het nettoresultaat kwam na belastingen uit op € 139 miljoen, iets lager dan de € 144 miljoen die het bedrijf een jaar eerder over dezelfde periode realiseerde. Het netwerkbedrijf (Stedin) en het energiebedrijf (Eneco) droegen in vergelijkbare mate bij aan het resultaat. Met name door lagere prijzen voor elektriciteit en gas daalde de omzet naar € 2.076 miljoen (H1 2015: € 2.363 miljoen). Eneco Groep is goed gepositioneerd om de vruchten te plukken van de hectiek en dynamiek in de energiemarkt. Het bedrijf ontwikkelt zich tot een gewaardeerde partner voor klanten en beschikt inmiddels over een uitgebreid pakket aan diensten en producten waarmee klanten regie kunnen nemen over hun eigen energievoorziening. Desondanks heeft het bedrijf te maken met uitdagende marktomstandigheden en bereidt het zich voor op de splitsing in een netwerkbedrijf en een productie- en leveringsbedrijf conform de wet Onafhankelijk Netbeheer per 31 januari 2017. Tegen deze achtergrond wordt geen resultaatverwachting voor heel 2016 gedaan. |
Bestuur en Ondersteuning
Regionaal inkoopbureau IJmond en Kennemerland
Doelstelling | Het creëren van voordelen op zowel financieel, kwalitatief als procesmatig gebied voor zelfstandige gemeenten, onder andere door het faciliteren van een regionaal inkoopbureau en voorts al hetgeen met één en ander rechtstreeks of zijdelings verband houdt of daartoe bevorderlijk kan zijn, alles in de ruimste zin des woords. | ||||||||||||||||||
Deelnemende gemeenten | Beverwijk, Bloemendaal, Castricum, De Ronde Venen, Diemen, Haarlemmerliede &Spaarnwoude, Heemstede, Hillegom, Lisse, Noordwijk, Noordwijkerhout, Ouder-Amstel, Uitgeest, Teylingen, Uithoorn, Velsen, Zandvoort en OVER-gemeenten (Oostzaan en Wormerland) | ||||||||||||||||||
Bestuurlijk belang | De gemeentesecretaris van Bloemendaal maakt deel uit van het algemeen bestuur van de stichting. Begroting en jaarrekening worden voorgelegd aan het college. | ||||||||||||||||||
Bestuurlijke verantwoording | Het college van Burgemeester en Wethouders van Bloemendaal geeft voor vaststelling van het jaarverslag en de begroting van stg. Rijk in het Algemeen Bestuur een zienswijze aan. Het Algemeen Bestuur van stg. Rijk stelt vervolgens de begroting en het jaarverslag vast, rekening houdend met de zienswijzen en de stemverhouding binnen stg. Rijk. | ||||||||||||||||||
Financieel belang | Op basis van de afgenomen productie uit het jaarverslag 2014 vormt Bloemendaal 7,49% van het totaal. De bij Rijk uitstaande waarborgsom bedraagt € 8.874. | ||||||||||||||||||
Risico's | Er is geen sprake van substantieel financieel risico voor de gemeente. | ||||||||||||||||||
Jaarverslag (2015) |
| ||||||||||||||||||
Rekeningsresultaat |
| ||||||||||||||||||
Bijdrage vs. begroting |
| ||||||||||||||||||
Ontwikkelingen | Met de toetreding van de gemeente Teylingen in 2015 hebben zich bij stg. Rijk inmiddels 18 gemeenten aangesloten. In 2015 zijn voorbereidingen getroffen voor een nieuwe Aanbestedingswet als gevolg van de nieuwe Europese richtlijn 2014/24. Deze wet moet uiterlijk medio april 2016 van kracht zijn. Verder gaan de ontwikkelingen in het kader van de decentralisaties in de Zorg steeds verder en is een goed contractmanagement van de vele en in onderwerp verschillende, contracten noodzakelijk. De voorbereidingen voor de implementatie van een contractbeheersysteem zijn afgerond en dit systeem kan tegen betaling in de gemeenten ingezet worden. Op het gebied van de gezamenlijke aanbestedingen is er in samenwerking met 15 gemeenten een overeenkomst afgesloten voor de inhuur van flexibele arbeidskrachten tot schaal 9 tegen gunstige tarieven en voorwaarden en waarmee eveneens de rechtmatigheid van deze inhuur is geborgd. | ||||||||||||||||||
Bestuur en Ondersteuning
Regionale samenwerking Belastingen (GBKZ)
Doelstelling | Een doelmatige en kwalitatief goede uitvoering van de gemeentelijke taken op het gebied van het heffen en invorderen van gemeentelijke rechten en belastingen, alsmede uitvoering van de wet WOZ en het geo-informatiebeheer. Intergemeentelijke samenwerking dient te leiden tot kostenbesparing, verbetering van de continuïteit van processen en kwaliteit van uitvoering alsmede tot verhoging van het dienstverleningsniveau. | ||||||||||||||||||
Deelnemende gemeenten | Bloemendaal, Haarlemmerliede en Spaarnwoude, Heemstede en Zandvoort. | ||||||||||||||||||
Bestuurlijk belang | De wethouder financiën is lid van het portefeuillehouders overleg (Stuurgroep). | ||||||||||||||||||
Bestuurlijke verantwoording | Ter voorbereiding op de behandeling en vaststelling van Marap I (januari tm april), Marap II (januari tm augustus) en het jaarlijkse bedrijfsplan voor het aankomende jaar komen de portefeuillehouders Belastingen van de colleges van burgemeester en wethouders van de vier gemeenten ten minste drie maal per jaar in vergadering bijeen (Stuurgroep).De portefeuillehouders kunnen daarnaast zelf onderwerpen aandragen voor bespreking in het portefeuilleoverleg. | ||||||||||||||||||
Financieel belang | De kostenverdeling tussen de gemeenten komt tot stand op basis van aantallen aanslagregels (kosten heffingen), aanslagbiljetten (kosten invordering) en WOZ objecten (kosten WOZ). Voor 2017 is het aandeel van de gemeente Bloemendaal ongeveer 29%. | ||||||||||||||||||
Risico's | Het risico dat de gemeente loopt is een beperkt financieel risico op beëindiging van de activiteiten van GBKZ. | ||||||||||||||||||
Jaarverslag | GBKZ maakt deel uit van de gemeente Bloemendaal en publiceert geen eigen balans. GBKZ legt verantwoording af aan de deelnemende gemeenten via het Jaarverslag over het afgelopen jaar. | ||||||||||||||||||
Aandeel Bloemendaal |
| ||||||||||||||||||
Meerjarenraming |
| ||||||||||||||||||
Ontwikkelingen | ICT In 2016 zijn de resterende koppelingen met het datadistributiesysteem gerealiseerd (Kadaster, Kamer van Koophandel en Landelijke voorziening WOZ). Dit is het systeem waarin verschillende bronhouders zoals de vier gemeenten, Kadaster, Kamer van Koophandel en RDW hun gegevens geautomatiseerd aanleveren. GBKZ is in dit stelsel de bronhouder van de WOZ-gegevens voor de vier gemeenten. GBKZ zal in 2017 de aansluiting op het platform ‘Mijn overheid’ voorbereiden. Fiscaal beleid In 2017 zullen weer bilaterale gesprekken met alle vier gemeenten plaatsvinden om samen tijdig nieuwe en gewijzigde beleidsuitgangspunten in het kader van de begroting op elkaar af te stemmen. Quick scan samenwerking Velsen Op initiatief van de wethouders van de gemeenten Velsen en Bloemendaal is in 2016 een opdracht uitgegaan tot een quick scan voor een mogelijke samenwerking tussen beide gemeenten op het gebied van de gemeentelijke belastingen. Afhankelijk van de uitkomst van de quick scan kunnen in 2017 verdere mogelijkheden tot samenwerking uitgewerkt worden. Uittreding Haarlemmerliede Hoewel de definitieve besluitvorming rond de fusie van Haarlemmerliede in 2016 nog niet is afgerond lijkt de uittreding van Haarlemmerliede uit GBKZ op termijn wel definitief. Haarlemmerliede zal het proces van de uittreding begeleiden conform de Gemeenschappelijke Regeling. |
Bestuur en Ondersteuning
Gemeenschappelijke Regeling Informatie Technologie 2015 (GRIT)
Doelstelling | Beheer en dienstverlening gezamenlijke ICT infrastructuur van gemeentelijke organisaties van Heemstede en Bloemendaal. | ||||||||||||||||||
Deelnemende gemeenten | Bloemendaal en Heemstede. | ||||||||||||||||||
Bestuurlijk belang | De raad, het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van de deelnemende gemeenten, ieder voor zover zij bevoegd zijn; | ||||||||||||||||||
Bestuurlijke verantwoording | De beleidsbepalende bevoegdheden en de bevoegdheid om de financiële kaders vast te stellen blijven berusten bij de Gemeenten, ieder voor zover het hun bevoegdheid betreft. | ||||||||||||||||||
Financieel belang | Op basis van het inwoneraantal vormt Bloemendaal 45,67% van het totaal van deze GR. | ||||||||||||||||||
Risico's | Er zijn financiële risico’s voor de gemeente Bloemendaal. Maar deze zijn niet zodanig dat de continuïteit gevaar loopt. | ||||||||||||||||||
Jaarverslag (2015) |
| ||||||||||||||||||
Rekeningsresultaat |
| ||||||||||||||||||
Bijdrage vs. begroting |
| ||||||||||||||||||
Ontwikkelingen | Per 1 januari 2016 is de lichte gemeenschappelijke regeling GRIT van start gegaan. De gemeente Bloemendaal neemt afgerond 46% van de GRIT kosten voor zijn rekening en Heemstede de resterende 54%. Inmiddels heeft de GRIT haar eerste jaarplan opgesteld met een geactualiseerde begroting 2016-2020 waarin de gezamenlijke kosten opgenomen zijn. Ook de investeringen zijn geactualiseerd. In de eerste fase van de samenwerking lag de focus op het aanschaffen en inrichten van een gezamenlijke ICT Infrastructuur en het opzetten van een gezamenlijk bureau automatisering waarbij de gemeente Heemstede als centrumgemeente fungeert. In 2017 zal de nieuwe ICT Infrastructuur operationeel worden voor de gemeente Heemstede. In 2017 zal een verdere integratie van de samenwerking worden opgepakt. Daarbij zal de focus meer liggen op verdere professionalisering en harmonisering van de werkprocessen en de informatiebeveiliging. Ook na de samenvoeging van teams automatisering van Bloemendaal en Heemstede is GRIT niet groot genoeg om alle benodigde kennis van alle verschillende platforms en systemen in huis te hebben. De gedeelde visie van Informatisering en GRIT is ‘cloud first’ voor alle primaire applicaties. Om daar in 2020 klaar voor te zijn moeten we de komende jaren stapsgewijs onze kritieke applicaties naar de cloud gaan overzetten. Het extern hosten van een applicatie in de cloud kost geld, dit levert niet automatisch meteen een besparing op bij systeembeheer. Daarnaast is een reden om extern te gaan hosten het feit dat er intern te weinig kennis is, kortom het beheer dat eigenlijk gedaan zou moeten worden is nu niet beschikbaar. Door extern te hosten wordt dus de kwaliteit verbeterd. Er moet veel gebeuren en in een behoorlijk tempo. Daarbij zijn de ambities bescheiden, voor de meeste projecten geldt dat ze noodzakelijk zijn. Hiervoor zijn substantiële middelen nodig. | ||||||||||||||||||