Verbonden partijen
Gemeenschappelijke regelingen
Verbonden partijen zijn partijen waarmee de gemeente een bestuurlijke relatie heeft en waarin zij eveneens een financieel belang heeft. Partijen waarin de gemeente alleen een bestuurlijk belang heeft en waaruit geen juridisch afdwingbare financiële verplichtingen voortkomen, maken onderdeel uit van een programma.
Van een bestuurlijk belang is sprake wanneer de gemeente op enigerlei wijze zeggenschap heeft. Het gaat hierbij om bijvoorbeeld een zetel in het bestuur dan wel stemrecht bij bestuurlijke beslissingen. Het financieel belang betekent dat middelen die de gemeente aan een derde partij ter beschikking heeft gesteld, niet terugontvangen kunnen worden in geval van faillissement en dat financiële problemen op de gemeente verhaald kunnen worden.
De gemeente heeft bestuurlijke en financiële belangen in gemeenschappelijke regelingen, verenigingen en stichtingen (verbonden partijen). Gemeenschappelijke regelingen voeren beleid uit voor de gemeente wat in principe ook door de gemeente in eigen beheer kan worden uitgevoerd. Men spreekt ook wel van verlengd lokaal bestuur. De gemeente mandateert als het ware deze verbonden partijen en blijft eindverantwoordelijk voor het realiseren van de doelstellingen.
Onderstaand worden de verbonden partijen genoemd en wordt uiteengezet wat de doelstelling, de tijdsduur van de regeling, mogelijke ontwikkelingen en het financiële belang is.
- Vennootschappen en corporaties
Naam | Rechtsvorm | Vestigingsplaats | Publiek belang | tijdsduur |
---|---|---|---|---|
Bank Nederlandse Gemeenten (BNG) | NV | Den Haag | Bankier voor overheden | Onbepaald |
Eneco Energie | NV | Rotterdam | Energievoorziening | Onbepaald |
Meerlanden | NV | Rijsenhout | Afvalinzameling en verwerking | Onbepaald |
- Stichtingen en verenigingen
Naam | Rechtsvorm | Vestigingsplaats | Publiek belang | tijdsduur |
---|---|---|---|---|
Regionaal Inkoopbureau IJmond en Kennemerland (Rijk) | Stichting | Heemstede | Inkoopsamenwerking | Onbepaald |
Stichting Openbaar Onderwijs Zuid-Kennemerland (STOPOZ) | Stichting | Haarlem | Aanbod van openbaar onderwijs | Onbepaald |
- Gemeenschappelijke regelingen
Naam | Rechtsvorm | Vestigingsplaats | Publiek belang | tijdsduur |
---|---|---|---|---|
Veiligheidsregio Kennemerland (VRK) | GR | Haarlem | Openbare orde, gezondheid en veiligheid door Regionale brandweer en GGD Kennemerland | Onbepaald |
Werkvoorzieningsschap Zuid-Kennemerland (Paswerk) | GR | Cruquius | Sociale werkvoorziening | Onbepaald |
Gemeentebelastingen Kennemerland Zuid (GBKZ) | GR | Overveen | Belastingheffing- en inning, uitvoering wet WOZ. | Onbepaald |
Intergemeentelijke Afdeling Sociale Zaken (IASZ) | GR | Heemstede | Uitvoering van taken Sociale zekerheid | Onbepaald |
Schoolverzuim en Voortijdig Schoolverlaten “West-Kennemerland”. | GR | Haarlem | Leerplichtadministratie, leerplichthandhaving en voortijdig schoolverlaten. | Onbepaald |
Bereikbaarheid Zuid-Kennemerland | GR | Haarlem | Bereikbaarheid regio Zuid-Kennemerland | Onbepaald |
Informatie Technologie 2015 (GRIT) | GR | Heemstede | Beheer en dienstverlening ICT Infrastructuur | Onbepaald |
- Overige verbonden partijen
Naam | Rechtsvorm | Vestigingsplaats | Publiek belang | tijdsduur |
---|---|---|---|---|
Geen |
Paragrafen
NV Bank Nederlandse Gemeenten
Doelstelling | De NV Bank Nederlandse Gemeenten is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger. | ||||||||||||||||||
Bestuurlijk belang | Stemrecht via de Algemene Vergadering van Aandeelhouders (AVA) | ||||||||||||||||||
Bestuurlijke verantwoording | In de begroting wordt het verwachte dividend opgenomen. Bij de voorjaarsnota wordt gerapporteerd over het ontvangen dividend (dat betrekking heeft op voorgaand kalenderjaar) en dat is vastgesteld door de AVA. | ||||||||||||||||||
Financieel belang | 21.060 aandelen à € 2,50 nominaal (0,03% van de aandelen) | ||||||||||||||||||
Risico's | Er zijn geen substantiële risico’s voor de gemeente Bloemendaal. De baten dividend BNG zijn gering en het weerstandsvermogen ruim afdoende om tegenvallers op te vallen. | ||||||||||||||||||
Jaarverslag (2015) |
| ||||||||||||||||||
Resultaat en uitgekeerd dividend |
| ||||||||||||||||||
Ontvangen dividend vs. begroting |
| ||||||||||||||||||
Ontwikkelingen | De nettowinst over het eerste halfjaar van 2016 bedraagt € 126 miljoen, een daling van € 29 miljoen ten opzichte van het eerste halfjaar 2015. Deze daling is vooral veroorzaakt door de alsmaar dalende lange rentetarieven, die een negatief effect hebben op het renteresultaat en de ongerealiseerde marktwaarde-veranderingen in het resultaat financiële transacties. De kwantitatieve verruiming als gevolg van het opkoopprogramma van de Europese Centrale Bank en de uitkomst van het Britse referendum waren belangrijke oorzaken van de verdere daling van de rentetarieven in het eerste halfjaar van 2016. BNG Bank verwacht dat de omvang van nieuw verstrekte langlopende leningen over 2016 licht lager zal uitkomen dan in het voorgaande jaar. Klanten van de bank blijven naar verwachting terughoudend met nieuwe investeringen mede als gevolg van nieuwe regelgeving, ondanks de voor investeringen aantrekkelijke renteniveaus. In het streven naar een hogere leverage ratio is BNG Bank in gesprek met diverse decentrale overheden over volgende uitgiften van hybride kapitaal. Op basis van deze gesprekken is de verwachting dat de bank in de tweede helft van 2016 additioneel Tier 1-vermogen zal aantrekken. De emissies zijn onder meer afhankelijk van de marktomstandigheden en de doorlooptijd van het goedkeuringsproces bij de betrokken decentrale overheden. In juli 2016 is al € 100 miljoen aangetrokken. BNG Bank gaat ervan uit door winstinhouding en de verdere uitgifte van hybride kapitaal te kunnen voldoen aan de verwachte Europese minimumeis van 3% per einde 2017. Het renteresultaat over 2016 zal naar verwachting uitkomen binnen een bandbreedte van € 380 tot € 400 miljoen. De huidige onzekere marktomstandigheden hebben een negatieve uitwerking op het resultaat financiële transacties. Gezien de aanhoudende onzekerheden acht de bank het niet verantwoord een uitspraak te doen over de verwachte nettowinst 2016. |
Paragrafen
Eneco Energie N.V.
Doelstelling | Het leveren van energie op een betrouwbare, veilige en maatschappelijk verantwoorde wijze. | ||||||||||||||||||
Bestuurlijk belang | Stemrecht via de Algemene Vergadering van Aandeelhouders (AVA) | ||||||||||||||||||
Bestuurlijke verantwoording | In de begroting wordt het verwachte dividend opgenomen. Bij de voorjaarsnota wordt gerapporteerd over het ontvangen dividend (dat betrekking heeft op voorgaand kalenderjaar) en dat is vastgesteld door de AVA. | ||||||||||||||||||
Financieel belang | 16.490 aandelen à € 100 nominaal (0,33% van de aandelen) | ||||||||||||||||||
Risico's | Er zijn aanmerkelijke risico’s voor de gemeente Bloemendaal. Maar deze zijn niet zodanig dat de continuïteit gevaar loopt. | ||||||||||||||||||
Jaarverslag (2015) |
| ||||||||||||||||||
Resultaat en uitgekeerd dividend |
| ||||||||||||||||||
Ontvangen dividend vs. begroting |
| ||||||||||||||||||
Ontwikkelingen | Over de eerste zes maanden van 2016 boekte het duurzame energiebedrijf Eneco Groep tevredenstellende resultaten. Het nettoresultaat kwam na belastingen uit op € 139 miljoen, iets lager dan de € 144 miljoen die het bedrijf een jaar eerder over dezelfde periode realiseerde. Het netwerkbedrijf (Stedin) en het energiebedrijf (Eneco) droegen in vergelijkbare mate bij aan het resultaat. Met name door lagere prijzen voor elektriciteit en gas daalde de omzet naar € 2.076 miljoen (H1 2015: € 2.363 miljoen). Eneco Groep is goed gepositioneerd om de vruchten te plukken van de hectiek en dynamiek in de energiemarkt. Het bedrijf ontwikkelt zich tot een gewaardeerde partner voor klanten en beschikt inmiddels over een uitgebreid pakket aan diensten en producten waarmee klanten regie kunnen nemen over hun eigen energievoorziening. Desondanks heeft het bedrijf te maken met uitdagende marktomstandigheden en bereidt het zich voor op de splitsing in een netwerkbedrijf en een productie- en leveringsbedrijf conform de wet Onafhankelijk Netbeheer per 31 januari 2017. Tegen deze achtergrond wordt geen resultaatverwachting voor heel 2016 gedaan. |
Paragrafen
De Meerlanden Holding N.V.
Doelstelling Deelnemende gemeenten | Strategische samenwerking met andere publieke en/of private partijen op het gebied van inzamelen, verwerken en ontdoen van afval en beheer openbare ruimte. Niet alleen uit winstoogmerk maar ook uit maatschappelijke relevantie. De Meerlanden richt zich op meer winnen uit afval, meer betrokken bij de buurt, meer groene energie en warmte, meer mogelijkheden voor mensen meer biobased producten en biodiversiteit en meer financiële waarde. Aalsmeer, Bloemendaal, Diemen, Haarlemmermeer, Haarlemmerliede en Spaarnwoude, Heemstede, Hillegom, Lisse en Noordwijkerhout. | ||||||||||||||||||
Bestuurlijk belang | Gemeentelijke vertegenwoordiging in de Algemene Vergadering van Aandeelhouders (AVA). | ||||||||||||||||||
Bestuurlijke verantwoording | De Meerlanden legt de begroting en de jaarrekening ter goedkeuring voor aan de AVA. De jaarrekening bevat onder meer het voorgestelde dividend per aandeel. Verantwoording over de voortgang van de uitvoering van de dienstverleningsovereenkomst wordt ieder kwartaal afgelegd. | ||||||||||||||||||
Financieel belang | 4.820 aandelen à € 46,00 nominaal. (2,63% van de aandelen) | ||||||||||||||||||
Risico's | Weinig risico, de Meerlanden heeft een gezonde balansverhoudingen en een prima nettoresultaat. Het is belangrijk deze uitgangssituatie in stand te houden om zo voldoende middelen beschikbaar te hebben voor noodzakelijke investeringen. | ||||||||||||||||||
Jaarverslag (2015) |
| ||||||||||||||||||
Resultaat en uitgekeerd dividend |
| ||||||||||||||||||
Ontvangen dividend vs. begroting |
| ||||||||||||||||||
Ontwikkelingen | In 2015 is een nieuwe directeur benoemd die een visie op het directiemodel heeft doorgevoerd. In 2016 is het Strategiedocument Meerlanden 2016 – 2020 vastgesteld. In 2015 is de dienstverlening van de Meerlanden aan Bloemendaal geëvalueerd vanuit het burger-, ambtelijk- en bestuurdersperspectief. Naar aankleding van de resultaten wordt over verlenging van de werkzaamheden onderhandeld. |
Paragrafen
Regionaal inkoopbureau IJmond en Kennemerland
Doelstelling | Het creëren van voordelen op zowel financieel, kwalitatief als procesmatig gebied voor zelfstandige gemeenten, onder andere door het faciliteren van een regionaal inkoopbureau en voorts al hetgeen met één en ander rechtstreeks of zijdelings verband houdt of daartoe bevorderlijk kan zijn, alles in de ruimste zin des woords. | ||||||||||||||||||
Deelnemende gemeenten | Beverwijk, Bloemendaal, Castricum, De Ronde Venen, Diemen, Haarlemmerliede &Spaarnwoude, Heemstede, Hillegom, Lisse, Noordwijk, Noordwijkerhout, Ouder-Amstel, Uitgeest, Teylingen, Uithoorn, Velsen, Zandvoort en OVER-gemeenten (Oostzaan en Wormerland) | ||||||||||||||||||
Bestuurlijk belang | De gemeentesecretaris van Bloemendaal maakt deel uit van het algemeen bestuur van de stichting. Begroting en jaarrekening worden voorgelegd aan het college. | ||||||||||||||||||
Bestuurlijke verantwoording | Het college van Burgemeester en Wethouders van Bloemendaal geeft voor vaststelling van het jaarverslag en de begroting van stg. Rijk in het Algemeen Bestuur een zienswijze aan. Het Algemeen Bestuur van stg. Rijk stelt vervolgens de begroting en het jaarverslag vast, rekening houdend met de zienswijzen en de stemverhouding binnen stg. Rijk. | ||||||||||||||||||
Financieel belang | Op basis van de afgenomen productie uit het jaarverslag 2014 vormt Bloemendaal 7,49% van het totaal. De bij Rijk uitstaande waarborgsom bedraagt € 8.874. | ||||||||||||||||||
Risico's | Er is geen sprake van substantieel financieel risico voor de gemeente. | ||||||||||||||||||
Jaarverslag (2015) |
| ||||||||||||||||||
Rekeningsresultaat |
| ||||||||||||||||||
Bijdrage vs. begroting |
| ||||||||||||||||||
Ontwikkelingen | Met de toetreding van de gemeente Teylingen in 2015 hebben zich bij stg. Rijk inmiddels 18 gemeenten aangesloten. In 2015 zijn voorbereidingen getroffen voor een nieuwe Aanbestedingswet als gevolg van de nieuwe Europese richtlijn 2014/24. Deze wet moet uiterlijk medio april 2016 van kracht zijn. Verder gaan de ontwikkelingen in het kader van de decentralisaties in de Zorg steeds verder en is een goed contractmanagement van de vele en in onderwerp verschillende, contracten noodzakelijk. De voorbereidingen voor de implementatie van een contractbeheersysteem zijn afgerond en dit systeem kan tegen betaling in de gemeenten ingezet worden. Op het gebied van de gezamenlijke aanbestedingen is er in samenwerking met 15 gemeenten een overeenkomst afgesloten voor de inhuur van flexibele arbeidskrachten tot schaal 9 tegen gunstige tarieven en voorwaarden en waarmee eveneens de rechtmatigheid van deze inhuur is geborgd. | ||||||||||||||||||
Paragrafen
Stichting Openbaar Primair Onderwijs Zuid-Kennemerland
Doelstelling | Het in stand houden van scholen voor openbaar primair onderwijs, conform de wet op het Primair Onderwijs, in de gemeenten Bloemendaal, Haarlemmerliede en Spaarnwoude, Heemstede en Zandvoort. | ||||||||||||||||||
Deelnemende gemeenten | Bloemendaal, Haarlemmerliede en Spaarnwoude, Heemstede en Zandvoort. | ||||||||||||||||||
Bestuurlijk belang | Per 1 juli 2016 is sprake van een nieuwe bestuursstructuur. Per deze datum is sprake van een college van bestuur alsmede een raad van toezicht. De raad van toezicht bestaat uit 5 personen. De leden van de raad van toezicht worden door de raden van de 4 gemeenten benoemd. | ||||||||||||||||||
Bestuurlijke verantwoording | De goedkeuring van de begroting en rekening van STOPOZ is sedert 1 juli 2016 de bevoegdheid van de raad van toezicht van STOPOZ (dus niet langer van de gemeenteraden). Aan de hand van o.a. periodieke voortgangsrapportages van de raad van toezicht en overleg met het college van bestuur worden de gemeenten geïnformeerd over de (financiële) gang van zaken. | ||||||||||||||||||
Financieel belang | Er is geen sprake van een gemeentelijke bijdrage. Het betreft een geheel zelfstandig schoolbestuur. Het schoolbestuur ontvangt rechtstreeks de rijksvergoedingen. | ||||||||||||||||||
Risico's | Er is geen sprake van substantieel financieel risico voor de gemeente. | ||||||||||||||||||
Jaarverslag (2015) |
| ||||||||||||||||||
Rekeningsresultaat |
| ||||||||||||||||||
Bijdrage vs. begroting |
| ||||||||||||||||||
Ontwikkelingen | In juni 2016 hebben de raden van de 4 deelnemende gemeenten ingestemd met een wijziging van de bestuursstructuur van STOPOZ. Zie de onderdelen ‘Bestuurlijk belang’ en ‘Bestuurlijke Verantwoording’. Aanleiding voor de wijziging was de per 1 augustus 2010 in werking getreden wet ‘Goed onderwijs – Goed bestuur’. In het kader van de invoering van het raad van toezichtmodel heeft de raad van Bloemendaal (in de vergadering van 28 juni 2016) een motie aangenomen. In de motie geeft de raad aan het college opdracht:
|
Paragrafen
Veiligheidsregio Kennemerland (VRK)
Doelstelling | Door intergemeentelijke samenwerking en een doelmatige organisatie en coördinatie uitvoering geven aan:
| ||||||||||||||||||
Deelnemende gemeenten | Beverwijk, Bloemendaal, Haarlem, Haarlemmerliede en Spaarnwoude, Haarlemmermeer, Heemskerk, Heemstede, Uitgeest, Velsen, Zandvoort. | ||||||||||||||||||
Bestuurlijk belang | Conform de gemeenschappelijke regeling is de burgemeester lid van het algemeen bestuur. De burgemeester is tevens lid van de bestuurscommissie Openbare Veiligheid. Een wethouder is lid van de bestuurscommissie Publieke Gezondheid en Maatschappelijke Zorg. | ||||||||||||||||||
Bestuurlijke verantwoording | Voor vaststelling van de begroting en het jaarverslag van de VRK wordt de zienswijze van de Raden gevraagd. Het Algemeen Bestuur van de VRK stelt vervolgens de begroting en het jaarverslag van de VRK vast, rekening houdend met de zienswijzen van de raden en de stemverhouding binnen de VRK. Bestuursrapportages van de VRK worden middels het vrijdagbericht ter kennisname gebracht van de raadsleden. Daarnaast rapporteert de burgemeester de raad mondeling over de onderwerpen uit de bestuurscommissie. | ||||||||||||||||||
Financieel belang | Op basis van het inwoneraantal vormt Bloemendaal 4,2% van het totaal van deze GR. | ||||||||||||||||||
Jaarverslag (2015) |
| ||||||||||||||||||
Rekeningsresultaat |
| ||||||||||||||||||
Bijdrage vs. begroting |
| ||||||||||||||||||
Ontwikkelingen | In 2016 wordt de Gemeenschappelijke Regeling VRK geactualiseerd. |
Paragrafen
Werkvoorzieningsschap Zuid-Kennemerland Paswerk
Doelstelling | Inwoners uit de deelnemende gemeente met geestelijke, lichamelijke en/of psychische beperkingen binnen de kaders van de wetgeving de gelegenheid bieden passende arbeid uit te voeren. Kwalitatief goed en een financieel gezonde regeling voor beschut werken en re-integratie. | ||||||||||||||||||
Deelnemende gemeenten | Bloemendaal, Haarlem, Haarlemmerliede en Spaarnwoude, Heemstede en Zandvoort. | ||||||||||||||||||
Bestuurlijk belang | Het werkvoorzieningsschap is een openbaar lichaam (rechtspersoon) dat bestuurd wordt door het Bestuur GR Paswerk, bestaande uit vijf verantwoordelijke portefeuillehouders van de deelnemende gemeenten. Het Bestuur heeft nog drie externe adviseurs. | ||||||||||||||||||
Bestuurlijke verantwoording | De begrotingen en jaarrekeningen van Paswerk worden ter besluitvorming voorgelegd aan het college, de gemeenteraad wordt erover geïnformeerd. | ||||||||||||||||||
Financieel belang | De gemeente Bloemendaal participeert voor circa 10% in deze gemeenschappelijke regeling | ||||||||||||||||||
Risico's | Er is geen sprake van substantieel financieel risico voor de gemeente. | ||||||||||||||||||
Jaarverslag (2015) |
| ||||||||||||||||||
Rekeningsresultaat |
| ||||||||||||||||||
Bijdrage vs. begroting |
| ||||||||||||||||||
Ontwikkelingen | Er is een nieuwe Gemeenschappelijke regeling (GR) gekomen voor Paswerk, waarbij in de GR nog slechts wordt samengewerkt in WSW-verband. Er is een aparte rechtspersoon (Pasmatch) gekomen voor de overige activiteiten van Paswerk (dagbesteding en re-integratie van bijstandsgerechtigden), waarvan Haarlem en Zandvoort eigenaar zijn geworden. De overige gemeenten Bloemendaal, Haarlemmerliede en Spaarnwoude, en Heemstede nemen niet deel, maar beperken zich tot een inkooprelatie met deze rechtspersoon. De feitelijke ontvlechting van de holding Paswerk is per 1 januari 2015 dus een feit. Met de Participatiewet is de toegang tot de WSW afgesloten en het werknemers-bestand WSW zal dus geleidelijk gaan afnemen de komende jaren. Het bestuur van de GR Paswerk is in 2015 gekomen met een strategisch meerjarenplan om de tekorten op de SW terug te dringen. |
Paragrafen
Regionale samenwerking Belastingen (GBKZ)
Doelstelling | Een doelmatige en kwalitatief goede uitvoering van de gemeentelijke taken op het gebied van het heffen en invorderen van gemeentelijke rechten en belastingen, alsmede uitvoering van de wet WOZ en het geo-informatiebeheer. Intergemeentelijke samenwerking dient te leiden tot kostenbesparing, verbetering van de continuïteit van processen en kwaliteit van uitvoering alsmede tot verhoging van het dienstverleningsniveau. | ||||||||||||||||||
Deelnemende gemeenten | Bloemendaal, Haarlemmerliede en Spaarnwoude, Heemstede en Zandvoort. | ||||||||||||||||||
Bestuurlijk belang | De wethouder financiën is lid van het portefeuillehouders overleg (Stuurgroep). | ||||||||||||||||||
Bestuurlijke verantwoording | Ter voorbereiding op de behandeling en vaststelling van Marap I (januari tm april), Marap II (januari tm augustus) en het jaarlijkse bedrijfsplan voor het aankomende jaar komen de portefeuillehouders Belastingen van de colleges van burgemeester en wethouders van de vier gemeenten ten minste drie maal per jaar in vergadering bijeen (Stuurgroep).De portefeuillehouders kunnen daarnaast zelf onderwerpen aandragen voor bespreking in het portefeuilleoverleg. | ||||||||||||||||||
Financieel belang | De kostenverdeling tussen de gemeenten komt tot stand op basis van aantallen aanslagregels (kosten heffingen), aanslagbiljetten (kosten invordering) en WOZ objecten (kosten WOZ). Voor 2017 is het aandeel van de gemeente Bloemendaal ongeveer 29%. | ||||||||||||||||||
Risico's | Het risico dat de gemeente loopt is een beperkt financieel risico op beëindiging van de activiteiten van GBKZ. | ||||||||||||||||||
Jaarverslag | GBKZ maakt deel uit van de gemeente Bloemendaal en publiceert geen eigen balans. GBKZ legt verantwoording af aan de deelnemende gemeenten via het Jaarverslag over het afgelopen jaar. | ||||||||||||||||||
Aandeel Bloemendaal |
| ||||||||||||||||||
Meerjarenraming |
| ||||||||||||||||||
Ontwikkelingen | ICT In 2016 zijn de resterende koppelingen met het datadistributiesysteem gerealiseerd (Kadaster, Kamer van Koophandel en Landelijke voorziening WOZ). Dit is het systeem waarin verschillende bronhouders zoals de vier gemeenten, Kadaster, Kamer van Koophandel en RDW hun gegevens geautomatiseerd aanleveren. GBKZ is in dit stelsel de bronhouder van de WOZ-gegevens voor de vier gemeenten. GBKZ zal in 2017 de aansluiting op het platform ‘Mijn overheid’ voorbereiden. Fiscaal beleid In 2017 zullen weer bilaterale gesprekken met alle vier gemeenten plaatsvinden om samen tijdig nieuwe en gewijzigde beleidsuitgangspunten in het kader van de begroting op elkaar af te stemmen. Quick scan samenwerking Velsen Op initiatief van de wethouders van de gemeenten Velsen en Bloemendaal is in 2016 een opdracht uitgegaan tot een quick scan voor een mogelijke samenwerking tussen beide gemeenten op het gebied van de gemeentelijke belastingen. Afhankelijk van de uitkomst van de quick scan kunnen in 2017 verdere mogelijkheden tot samenwerking uitgewerkt worden. Uittreding Haarlemmerliede Hoewel de definitieve besluitvorming rond de fusie van Haarlemmerliede in 2016 nog niet is afgerond lijkt de uittreding van Haarlemmerliede uit GBKZ op termijn wel definitief. Haarlemmerliede zal het proces van de uittreding begeleiden conform de Gemeenschappelijke Regeling. |
Paragrafen
Intergemeentelijke Afdeling Sociale Zaken
Doelstelling | Het rechtmatig en doelmatig verlenen van uitkering ingevolge de Participatiewet, IOAW, IOAZ en Bbz. Terugdringen van uitkeringsafhankelijkheid en werkloosheid. Het verlenen van bijzondere bijstand, minimabeleid en schuldhulpverlening. Zo veel mogelijk beperken van de financiële risico’s. De visie/beleidsontwikkeling van de Participatiewet, IOAW, IOAZ, Bbz, WSW en gemeentelijke schuldhulpverlening. De administratieve uitvoering van de WMO en Jeugdwet, alsmede de bemensing van het WMO-loket Bloemendaal. Kwalitatief goed en een financieel gezonde intergemeentelijke afdeling voor burgers die in een kwetsbare positie verkeren, met het doel zelfstandige participatie te bevorderen. Het door de individuele gemeenten vastgestelde beleid en de uitvoering van de Participatiewet binnen de gestelde budgetten realiseren. | ||||||||||||||||||||||||
Deelnemende gemeenten | Bloemendaal, Haarlemmerliede en Spaarnwoude, en Heemstede. | ||||||||||||||||||||||||
Bestuurlijk belang | Het college van B&W besluit over beleid, uitvoering, de begroting en de jaarrekening, op dezelfde wijze als bij de reguliere afdelingen. | ||||||||||||||||||||||||
Bestuurlijke verantwoording | Ter voorbereiding op de behandeling en vaststelling van het jaarlijkse afdelingsplan IASZ en de voortgang komen de stuurgroep en de portefeuillehouders van de colleges van burgemeester en wethouders van de gemeenten een aantal maal per jaar in vergadering bijeen. De portefeuillehouders kunnen daarnaast zelf onderwerpen aandragen voor bespreking in het portefeuilleoverleg. | ||||||||||||||||||||||||
Financieel belang | De gemeente Bloemendaal participeert voor circa 45 %. | ||||||||||||||||||||||||
Risico's | Het financiële risico is niet substantieel, er is een beperkt risico bij beëindiging of overdracht van de uit te voeren activiteiten. | ||||||||||||||||||||||||
Jaarverslag (2015) |
| ||||||||||||||||||||||||
Meerjarenraming IASZ |
| ||||||||||||||||||||||||
Ontwikkelingen | De Participatiewet heeft per 1-1-2015 de Wet Werk en Bijstand (WWB) vervangen. De toegang tot de WSW en (grotendeels) de Wajong is afgesloten per 2015. Dit zal voor gemeenten een hoger beroep op de bijstand gaan betekenen, doordat meer mensen met een beperking zich melden voor werk of een uitkering. Ook de afbouw van de SW-sector heeft invloed op mensen met een beperking. Slechts weinig personen hebben nog recht op een beschut werken plek (de nieuwe WSW). Alle mensen met een arbeidsbeperking worden vanaf 2015 naar regulier werk begeleid via het regionale Werkbedrijf (een samenwerkingsverband van werkgevers, werknemers, bedrijfsleven, SW-bedrijven, UWV en gemeenten, in 35 arbeidsmarktregio’s). Gemeenten hebben de leiding over het Werkbedrijf. De financiële consequenties in de Participatiewet zijn groot met de nodige risico’s voor gemeenten. Ook op het gebied van de WMO en de Jeugdwet zijn er per 2015 veel veranderingen doorgevoerd. Voor de IASZ geldt dit met name bij de uitvoering en de administratie van de WMO. Doch ook met de Jeugdwet zijn er veel nieuwe administratieve taken bijgekomen voor de IASZ. Gezien de veranderingen in werkwijze en verantwoordelijkheden is de GR Sociale Zaken in 2016 aangepast. |
Paragrafen
Schoolverzuim en Voortijdig Schoolverlaten 'West-Kennemerland'
Doelstelling | Samenwerking op het gebied van leerplichtadministratie, leerplichthandhaving en RMC (=Regionale Meld- en Coördinatiefunctie voortijdig schoolverlaten). | ||||||||||||||||||
Deelnemende gemeenten | Beverwijk, Bloemendaal, Haarlem, Haarlemmerliede en Spaarnwoude, Heemskerk, Heemstede, Uitgeest, Velsen en Zandvoort. | ||||||||||||||||||
Bestuurlijk belang | De gemeenschappelijke regeling heeft een bestuur dat bestaat uit de portefeuillehouders van alle deelnemende gemeenten. De portefeuillehouders zijn door hun college van B&W gemandateerd om in dit bestuur besluiten te nemen. De bestuurders bepalen gezamenlijk het in te zetten beleid in de regio. | ||||||||||||||||||
Bestuurlijke verantwoording | De begrotingen en jaarrekeningen worden voorgelegd aan de raad. | ||||||||||||||||||
Financieel belang | De verdeelsleutels zijn vastgelegd in de gemeenschappelijke regeling op basis waarvan de gemeentelijke bijdrage wordt bepaald. De gemeentelijke bijdrage is ongeveer 6,5% (naar rato van het aantal jongeren per gemeente van 5 tot 23 jaar op 1 januari van het voorafgaande jaar). | ||||||||||||||||||
Risico's | Er is geen sprake van substantieel financieel risico voor de gemeente. | ||||||||||||||||||
Jaarverslag (2015) |
| ||||||||||||||||||
Rekeningsresultaat |
| ||||||||||||||||||
Bijdrage vs. begroting |
| ||||||||||||||||||
Toelichting gemeentelijke bijdrage: Perceel 1: administratie Van de totale kosten wordt 25% betaald uit de RMC Rijksbijdrage. De overige 75% worden door de 9 gemeenten gezamenlijk betaald, naar rato van het aantal jongeren, zoals in de GR CARel is afgesproken. Perceel 2: leerplicht De kosten bestaan uit kosten voor de formatie (loonkosten en werkgeverslasten) en uitvoeringskosten (overhead). De gemeente Haarlem hanteert een percentage van 20% aan overheadkosten. De middelen kwalificatieplicht vallen direct aan Haarlem toe en worden in mindering gebracht op de berekende bijdrage voor de gemeenten. Perceel 3: RMC RMC wordt volledig gefinancierd vanuit rijksmiddelen RMC, de voortijdig schoolverlaten programmagelden en de doeluitkering jeugd. Aan de taakuitvoering RMC worden geen gemeentelijke middelen toegevoegd. | |||||||||||||||||||
Ontwikkelingen | Het beleid wordt voortgezet. Voor 2017 blijven de rijksbudgetten in stand. In 2017 zal er meer worden ingezet op jongeren in kwetsbare posities en ook op jongeren zonder startkwalificatie die langer dan een jaar van school zijn. De gemeente Uitgeest gaat (door een gemeentelijke fusie) per 1 januari 2017 uittreden uit de GR schoolverzuim en VSV en toetreden tot de RMC regio Noord- Kennemerland (Alkmaar e.o.). Deze uittreding zal een geringe vermindering van de budgetten ten gevolge hebben. |
Paragrafen
Regeling bereikbaarheid Zuid-Kennemerland
Doelstelling | Het vastleggen en langdurig borgen van onderlinge afspraken op het gebied van samenwerking bereikbaarheid. Instelling van en deelname aan een regionaal mobiliteitsfonds voor de realisering van projecten en maatregelen ter uitwerking van de regionale bereikbaarheidsvisie “Zuid-Kennemerland, bereikbaar door samenwerking”. Dit fonds wordt ingezet om:
| ||||||||||||||||||
Deelnemende gemeenten | Bloemendaal, Haarlem, Heemstede, en Zandvoort | ||||||||||||||||||
Bestuurlijk belang | De portefeuillehouder verkeer is vertegenwoordiger namens de gemeente in de GR Bereikbaarheid Zuid-Kennemerland. | ||||||||||||||||||
Bestuurlijke verantwoording | Vóór vaststelling van de begroting en het jaarverslag wordt de raad in de gelegenheid gesteld zienswijzen te geven. Projectvoorstellen worden voorgelegd aan de raad. Een project wordt uitgevoerd in regionaal verband indien een meerderheid van de raden van de deelnemers daar voor is. Het financieel beheer van het fonds wordt uitgevoerd door de Gemeente Haarlem. | ||||||||||||||||||
Financieel belang | De vier deelnemende gemeenten storten jaarlijks een bijdrage in het fonds, gerelateerd aan het aantal inwoners. Bloemendaal stort in de periode 2013 t/m 2027 in totaal € 2.006.768 Gemeente Bloemendaal participeert voor circa 12%. | ||||||||||||||||||
Risico's | Er is geen sprake van substantieel financieel risico voor de gemeente. Vanuit het fonds worden uitsluitend verplichtingen aangegaan ten laste van reeds gestorte middelen. Deze middelen worden pas in het fonds gestort na goedkeuring van de (meerjaren)begroting van de desbetreffende gemeente, waarin deze middelen zijn opgenomen. Het fonds wordt niet gebruikt om exploitatiekosten te dekken (uitgezonderd de eerder met de provincie overeengekomen vaste vergoeding voor Dynamisch Verkeersmanagement). | ||||||||||||||||||
Jaarverslag (2015) |
| ||||||||||||||||||
Maakt deel uit van de jaarrekening gemeente Haarlem | |||||||||||||||||||
Rekeningsresultaat |
| ||||||||||||||||||
Bijdrage vs. begroting |
| ||||||||||||||||||
Ontwikkelingen | Enkele projecten ten laste van het fonds betreffen o.a.:
In 2016 is het jaarverslag 2015 vastgesteld evenals de begroting 2017. Voor 2017 heeft de stuurgroep uitgaven van € 856.000 begroot, verdeeld over: € 350.000 fiets € 100.000 openbaar vervoer € 81.000 verkeersmanagement € 325.000 infrastructuur | ||||||||||||||||||
Paragrafen
Gemeenschappelijke Regeling Informatie Technologie 2015 (GRIT)
Doelstelling | Beheer en dienstverlening gezamenlijke ICT infrastructuur van gemeentelijke organisaties van Heemstede en Bloemendaal. | ||||||||||||||||||
Deelnemende gemeenten | Bloemendaal en Heemstede. | ||||||||||||||||||
Bestuurlijk belang | De raad, het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van de deelnemende gemeenten, ieder voor zover zij bevoegd zijn; | ||||||||||||||||||
Bestuurlijke verantwoording | De beleidsbepalende bevoegdheden en de bevoegdheid om de financiële kaders vast te stellen blijven berusten bij de Gemeenten, ieder voor zover het hun bevoegdheid betreft. | ||||||||||||||||||
Financieel belang | Op basis van het inwoneraantal vormt Bloemendaal 45,67% van het totaal van deze GR. | ||||||||||||||||||
Risico's | Er zijn financiële risico’s voor de gemeente Bloemendaal. Maar deze zijn niet zodanig dat de continuïteit gevaar loopt. | ||||||||||||||||||
Jaarverslag (2015) |
| ||||||||||||||||||
Rekeningsresultaat |
| ||||||||||||||||||
Bijdrage vs. begroting |
| ||||||||||||||||||
Ontwikkelingen | Per 1 januari 2016 is de lichte gemeenschappelijke regeling GRIT van start gegaan. De gemeente Bloemendaal neemt afgerond 46% van de GRIT kosten voor zijn rekening en Heemstede de resterende 54%. Inmiddels heeft de GRIT haar eerste jaarplan opgesteld met een geactualiseerde begroting 2016-2020 waarin de gezamenlijke kosten opgenomen zijn. Ook de investeringen zijn geactualiseerd. In de eerste fase van de samenwerking lag de focus op het aanschaffen en inrichten van een gezamenlijke ICT Infrastructuur en het opzetten van een gezamenlijk bureau automatisering waarbij de gemeente Heemstede als centrumgemeente fungeert. In 2017 zal de nieuwe ICT Infrastructuur operationeel worden voor de gemeente Heemstede. In 2017 zal een verdere integratie van de samenwerking worden opgepakt. Daarbij zal de focus meer liggen op verdere professionalisering en harmonisering van de werkprocessen en de informatiebeveiliging. Ook na de samenvoeging van teams automatisering van Bloemendaal en Heemstede is GRIT niet groot genoeg om alle benodigde kennis van alle verschillende platforms en systemen in huis te hebben. De gedeelde visie van Informatisering en GRIT is ‘cloud first’ voor alle primaire applicaties. Om daar in 2020 klaar voor te zijn moeten we de komende jaren stapsgewijs onze kritieke applicaties naar de cloud gaan overzetten. Het extern hosten van een applicatie in de cloud kost geld, dit levert niet automatisch meteen een besparing op bij systeembeheer. Daarnaast is een reden om extern te gaan hosten het feit dat er intern te weinig kennis is, kortom het beheer dat eigenlijk gedaan zou moeten worden is nu niet beschikbaar. Door extern te hosten wordt dus de kwaliteit verbeterd. Er moet veel gebeuren en in een behoorlijk tempo. Daarbij zijn de ambities bescheiden, voor de meeste projecten geldt dat ze noodzakelijk zijn. Hiervoor zijn substantiële middelen nodig. | ||||||||||||||||||