In deze paragraaf komen de volgende kapitaalgoederen van de gemeente aan de orde:
Voor kengetallen zie de bijlage ‘kengetallen kapitaalgoederen’.
Selecteer een alinea
Onderhoud kapitaalgoederen
1a. Wegen
Beleidskader
Het groot wegonderhoud wordt planmatig uitgevoerd op basis van de systematiek van rationeel wegbeheer. De kosten van het groot onderhoud worden gedekt via de voorziening rationeel wegbeheer. Wegreconstructies worden gefinancierd door middel van investeringskredieten.
Kwaliteitsniveau
Voor de fiets- en voetpaden wordt de beeldkwaliteit “basis” gehanteerd. Voor overige wegen geldt de beeldkwaliteit “laag”.
Beheers- en onderhoudsplannen
Het wegbeheerplan 2016-2018 is vastgesteld door de gemeenteraad in september 2016.
Financiële consequenties
In ons beleidskader is vastgelegd dat we de voorziening wegbeheer structureel met voldoende middelen moeten uitvoeren om het groot wegonderhoud volgens het wegbeheerplan uit te kunnen voeren.
Er zijn voldoende dekkingsmiddelen in de begroting geraamd om de onderhoudsplannen uit het wegbeheerplan 2016-2018 uit te voeren.
Achterstallig onderhoud?
Er is geen sprake van achterstallig onderhoud.
Onderhoud kapitaalgoederen
1b. Openbare verlichting
Beleidskader
Openbare verlichtingsbeleid is vastgelegd in het beleidsplan openbare verlichting 2016-2026, vastgesteld door de raad in april 2016. De belangrijkste beleidsuitgangspunten zijn:
- Lichtmasten en armaturen worden vervangen aan het eind van de economische levensduur
- Bij vervanging van armaturen wordt duurzame (led)verlichting toegepast
- De doelstellingen van het Energie-akkoord ten aanzien van energiebesparing worden nagestreefd, o.a. door toepassing van dimbare verlichting
- In het buitengebied wordt geen nieuwe verlichting aangebracht en waar mogelijk verlichting verwijder
- Lichthinder en lichtvervuiling worden zo veel mogelijk voorkomen
- Het tempo van vervanging van de verlichting wordt bepaald door de in de begroting beschikbare middelen
Kwaliteitsniveau
De openbare verlichting wordt beheerd op beeldkwaliteit “basis.
Beheers- en onderhoudsplannen
Het beleidsplan bevat tevens het beheerplan voor de periode 2016-2019. Op basis van dit plan worden jaarlijks onderhoudsplannen vastgesteld door het college. Het onderhoud bestaat in hoofdzaak uit (straat- of wijkgerichte) vervanging van verlichtingsobjecten en daarnaast uit schadereparatie en storingsafhandeling.
Financiële consequenties
Bij de vaststelling van het beleidsplan is vastgelegd dat de beschikbare budgetten leidend zijn voor het tempo van uitvoering van vervangingsplannen. Er zijn structureel voldoende middelen in de begroting geraamd om het beleidsplan 2016-2026 uit te kunnen voeren.
Achterstallig onderhoud?
In 2016 is de helft van de verlichtingsarmaturen en een kwart van de lichtmasten ouder dan de economische levensduur en daardoor aan te merken als achterstallig onderhoud. In de planperiode van het beleidsplan wordt dit achterstallig onderhoud geleidelijk(en volledig) opgeheven.
Onderhoud kapitaalgoederen
1c. Bruggen
Beleidskader
De uitgangspunten voor het beheer van de gemeentelijke bruggen zijn vastgelegd in het beheerplan bruggen en beschoeiingen 2016-2020.
Groot onderhoud en vervanging van bruggen wordt ten laste van de voorziening bruggen uitgevoerd.
Bij groot onderhoud en vervanging worden duurzame en onderhoudsarme materialen en constructies toegepast.
Kwaliteitsniveau
De bruggen worden beheerd op het beeldkwaliteitsniveau “basis”.
Beheers- en onderhoudsplannen
Het beheerplan bruggen en beschoeiingen 2016-2020 beschrijft op welke wijze de bruggen worden beheerd en bevat een meerjarenonderhoudsplan. Op basis daarvan wordt jaarlijks een onderhoudsplan vastgesteld door het college.
Financiële consequenties
Het groot onderhoud en vervanging volgens de meerjarenplannen uit het beheerplan wordt ten laste van de voorziening bruggen gebracht. De stortingen in de voorziening bruggen in de periode 2017-2020 zijn toereikend om de geplande werkzaamheden uit te voeren. Er is geen sprake van achterstallig onderhoud.
Onderhoud kapitaalgoederen
2. Riolering
Beleidskader
Vervanging en onderhoud van riolering vindt planmatig plaats op basis van het verbreed Gemeentelijk Rioleringsplan (vGRP). De kosten worden ten laste gebracht van de rioolexploitatie. De kosten van het rioolbeheer worden structureel gedekt door de rioolheffing.
Kwaliteitsniveau
In het vGRP zijn ingrijpmaatstaven opgenomen voor reparatie of vervanging van riolering.
Beheers- en onderhoudsplannen
Het huidige vGRP heeft een looptijd tot en met 2016. Een nieuw vGRP is in voorbereiding en wordt eind 2016 ter vaststelling aan de gemeenteraad voorgelegd.
Financiële consequenties
In het vGRP zijn meerjarenplanningen en –ramingen voor onderhoud en vervanging van riolering opgenomen. De benodigde budgetten en investeringskredieten zijn opgenomen in de begroting.
De baten (uit de rioolheffing) zijn structureel in evenwicht met de lasten.
Achterstallig onderhoud
Er is geen sprake van achterstallig onderhoud.
Onderhoud kapitaalgoederen
3a. Water
Beleidskader
Vervanging en onderhoud van drainagesystemen vindt planmatig plaats op basis van het verbreed Gemeentelijk Rioleringsplan (vGRP, in ontwikkeling). De kosten worden ten laste gebracht van de rioolexploitatie. De kosten van het grondwaterbeheer worden structureel gedekt door de rioolheffing.
Kwaliteitsniveau
In het vGRP zijn maatstaven opgenomen voor aanleg of vervanging van drainage.
Beheers- en onderhoudsplannen
Het huidige vGRP heeft een looptijd tot en met 2016. Een nieuw vGRP is in voorbereiding en wordt eind 2016 ter vaststelling aan de gemeenteraad voorgelegd.
Financiële consequenties
In het vGRP zijn meerjarenplanningen en –ramingen voor aanleg, onderhoud en vervanging van drainage opgenomen. De benodigde budgetten en investeringskredieten zijn opgenomen in de begroting.
De baten (uit de rioolheffing) zijn structureel in evenwicht met de lasten.
Achterstallig onderhoud
Er is geen sprake van achterstallig onderhoud.
Onderhoud kapitaalgoederen
3b. Beschoeiingen
Beleidskader
Onderhoud en vervanging van beschoeiingen wordt planmatig uitgevoerd op basis van een door de raad vastgesteld beheerplan en door het college vastgestelde onderhoudsplannen.
De kosten worden ten laste gebracht van de voorziening beschoeiingen die wordt gevoed uit de verbrede rioolheffing.
Kwaliteitsniveau
Aan beschoeiingen en keermuren wordt de functionele eis gesteld dat de oeverbescherming op veilige wijze gewaarborgd is.
Beheers- en onderhoudsplannen
Het beheerplan bruggen en beschoeiingen 2016-2020 is vastgesteld door de gemeenteraad op 30 maart 2016.Uit het beheerplan 2016-2020 volgen jaarlijkse vervangingsplannen. De geraamde kosten worden in de begroting opgenomen.
Financiële consequenties in de begroting
De storting in de voorziening onderhoud beschoeiingen is afdoende om de vervangingsplannen in de periode 2017-2020 uit te kunnen voeren.
Achterstallig onderhoud
Er is geen sprake van achterstallig onderhoud.
Onderhoud kapitaalgoederen
4a. Openbaar groen
Beleidskader
Groot onderhoud aan laanbomen vindt plaats op basis van de Meerjarenplanning renovatie laanbomen (zie beleidskaders programma Sport, Cultuur en Recreatie).
Groot onderhoud aan plantsoenen vindt plaats op basis van het door de raad vastgestelde onderhoudsniveau ‘basis’ (Kwaliteitsplan Beheer Openbare Ruimte Bloemendaal en Bennebroek ).
Kwaliteitsniveau
Het gewenste kwaliteitsniveau voor groen is de door de raad vastgestelde beeldkwaliteit ‘basis’. (Kwaliteitsplan Beheer Openbare Ruimte Bloemendaal en Bennebroek ).
Beheers- en onderhoudsplannen
In 2017 wordt voor openbaar groen een onderhoudsplan groene kapitaalgoederen opgesteld.
Financiële consequenties
Jaarlijks wordt in de begroting het benodigde budget voor (groot) onderhoud opgenomen. Er zijn structureel voldoende dekkingsmiddelen in de begroting geraamd om de inrichting en het beheer van het openbaar groen volgens de basiskwaliteit uit te voeren.
Achterstallig onderhoud?
Er is geen sprake van achterstallig onderhoud.
Onderhoud kapitaalgoederen
4b. Sportaccomodaties en sportvelden
Beleidskader
Kwaliteitsniveau
De meeste sportaccommodaties en velden zijn in beheer en onderhoud bij de sportverenigingen zelf.
De sportvelden in gemeentelijk beheer worden onderhouden volgens de normen van de betreffende sportbonden.
De sportaccommodaties in gemeentelijk beheer worden onderhouden volgens het MJOP (zie 5. Gebouwen en woningen).
Beheers- en onderhoudsplannen
Groot onderhoud en renovatie wordt uitgevoerd wanneer uit onderzoek blijkt dat dat noodzakelijk is, hiervoor wordt per geval incidenteel budget gevraagd bij de gemeenteraad. Elke 2-3 jaar wordt door een extern bureau de kwaliteit van de velden onderzocht.
Financiële consequenties
Jaarlijks is in de begroting het benodigde budget voor onderhoud opgenomen. Er zijn structureel voldoende dekkingsmiddelen in de begroting geraamd om het beheer van de sportaccommodaties en sportvelden volgens de normen van de sportbonden uit te voeren.
Achterstallig onderhoud?
Alleen bij het honk- en softbalveld in Bennebroek is sprake van achterstallig onderhoud. Met instemming van de vereniging BSM heeft de gemeenteraad besloten om niet te investeren in dit veld, vanwege de te geringe omvang van de vereniging. Met regulier onderhoud wordt dit veld in redelijke staat gehouden.
Onderhoud kapitaalgoederen
5. Gebouwen en woningen
Beleidskader
De gemeente is als eigenaar, verhuurder en gebruiker verantwoordelijk voor het in stand houden en onderhouden van haar gebouwen en woningen zodat een normaal en veilig gebruik mogelijk is.
Kwaliteitsniveau
Het uitgangspunt is dat de gemeentelijke gebouwen en woningen sober maar doelmatig worden onderhouden.
Beheers- en onderhoudsplannen
Alle werkzaamheden (kosten) voor het beheer en onderhoud zijn in een meerjaren onderhoudsplan (MJOP) opgenomen. Het MJOP is in eigen beheer opgezet met behulp van een geautomatiseerd systeem en wordt beheerd in samenwerking met de gemeente Heemstede. Jaarlijks wordt het MJOP geactualiseerd op basis van inspecties, uitgevoerd onderhoud en mutaties van het bezit.
Er worden binnen het MJOP drie soorten onderhoud uitgevoerd:
1. | Dagelijks onderhoud |
Doel is om het gebouw en de installaties in de staat te houden die nodig is voor dagelijkse functievervulling. | |
2. | Cyclisch / periodiek onderhoud |
Onderhoud waarbij in de regel geen vernieuwing plaatsvindt, zoals schilderwerk. Dit betreft terugkerend onderhoud met een zekere cyclus. | |
3. | Groot onderhoud |
Onderhoud, waarbij veelal onderdelen van het gebouw of de installaties moeten worden vervangen, zoals vernieuwing van een dak of vervanging van de cv-installaties. |
Voor verandering aan gebouwen, niet het onderhoud betreffende, dat wil zeggen modificaties, innovaties en renovaties (MIR), wordt op projectmatige basis een beroep gedaan op de flexibele algemene reserve.
Financiële consequenties
De te verwachten onderhoudskosten per jaar aan de gemeentelijke gebouwen welke in eigen beheer zijn, zijn opgenomen in het MJOP. Hieruit volgt de berekening van de jaarlijkse storting in de voorziening. Doordat jaarlijks een storting wordt gedaan in de voorziening conform het geactualiseerde MJOP, zijn de onderhoudsbudgetten toereikend.
Achterstallig onderhoud?
Door jaarlijks de technische situatie(s) te beoordelen, wordt achterstallig onderhoud voorkomen.